27- 01-2023 Hoenderloo.

We gaan weer rijden, de aarde warmt erg snel op, dus moeten we nu gaan. Want als de zon begint te schijnen is het weer (weer) gedaan. Hoenderloo is een Nederlands dorp dat ligt op de Veluwe in het zuidwesten van de gemeente Apeldoorn en het noordoosten van de gemeente Ede in de provincie Gelderland. We gaan naar een park van Landal, we hadden een cadeaubonnetje gekregen, en dat moet je opnemen toch? Zoals ik al schreef bij het verhaal van Renesse, we hebben de smaak te pakken. We gaan er weer op uit. We kregen op 21-01-2023 de digitale sleutel is voor ons de eerste keer. We zijn benieuwd of we er zo binnen geraken zonder problemen. De digitale wereld gaat snel vooruit. We moeten mee.

Naar vakantiepark Miggelenberg.

Een goede rit gehad géén files enz ............. in het dorp de boodschappen gaan doen bij de Spar. We waren natuurlijk weer te vroeg. We konden er nog niet in, als de sleutel groen kleurde was het klaar. Dat lukte goed met de digitale sleutel. Maar we hebben een gewone sleutel gevraagd, wil niet heel de tijd de smartphone gebruiken. Géén probleem is een plaatje dat je voor het slot houd. Het huisje is goed gekeurd, het is telkens anders qua inrichting. Géén fietsenschuur of stalling dan maar in de gang ermee liever dan buiten. Eten had ik thuis al klaargemaakt en moest nog een beetje ontdooid en warm gemaakt worden, lekker makkelijk. En dan lekker de zetel op.

28-01-2023.

Goedemorgen, wat is het hier stil en rustig. Je hebt de huisjes hier wel een stukje van elkaar liggen, zeer mooi in het bos. Lekkere kop koffie. We gaan fietsen een ritje wat ik had gezien op het internet, zonder knooppunten, maar met een GPX bestand. Dus deze op de Garmin gezet.

Wat een prachtige fietstocht, volledig asfalt en kronkelende fietspaden door de stichting van het Nationale park van de Hoge Veluwe. Alleen door het park 29 km en dan hebben we nog niet alles gezien. Wel heuvelachtig, de eerste km was ik een beetje bang terug de fiets gewoon worden. Je hebt er bosland, heideland, stuifzanden enz. Ook een beetje prijzig maar voor een keertje de moeite waard en zeer rustig.

We fietsen voor bij het Jachthuis St-Hubertus. Het bestaat 100 jaar. Het werd in 1914 ontworpen door architect Hein Berlage, in opdracht van het echtpaar Helene Kröller-Müller en Anton Kröller. Toen we stopten om foto's te maken kwam er een roodborstje naast ons zitten zo mooi.

De fietsen kan je zo meenemen, overal op het park zie je deze staan, van mensen die een stuk te voet doen, en dan weer zo een witte fiets meenemen.

We fietsen verder en komen in een open vlakte een standbeeld tegen, waar je niet dichterbij komen kon. Het noemt monument de Wet in het Otterlose zand. Dit is het beeld van Christiaan Rudolph de Wet (1854-1922), een generaal, bekend uit de Boerenoorlog.

Beiden zeer moe maar voldaan terug aan ons huisje. Lekker de soep gesmikkeld die had ik gisteren nog gekookt verse broodjes van de bakker en platte rust. De zon schijnt volle bak. Toch nog even naar buiten geweest via kleine zandwegentjes ipv de straat en een spelletje minigolf gaan spelen dat was echt eens tof na zovele jaren. Een park echt voor kinderen aan de voorkant heb je aan de huisjes achteraan géén last van, een dierenboerderij, tipitent waar je kan gaan buurten, klimtoestellen enz.

De dag vloog voorbij, en het was een hele fijne dag alles zat ons deze keer eens mee. Eten op tafel getoverd en dan ja hetzelfde languit zoals iedere dag.

29-01-2023.

Goedemorgen, goed geslapen een hele frisse kamer voor mij heerlijk. Na het ontbijt toch maar even de fiets op. Want misschien komt er morgen regen. We fietsen naar de grootste waterval van Nederland die ligt in Loenen. Loenen heeft de hoogste waterval van het land. De waterval heeft een verval van 15 meter. Deze is in de crisisjaren gegraven en het water komt uit in het Apeldoorn-Dierenskanaal. Heel mooie trip door de bossen maar met pittige bergjes erbij.

Bij terugkomst heerlijke broodjes gegeten die vers gebakken worden hier op het park. Namiddag even naar het winkeltje op het park voor verse groenten, en een nieuwe ketel soep opgezet. Rustige tv avond.

30-01-2023.

Jaja, de maand is alweer bijna ten einde ongelooflijk hoe snel alles gaat. We gaan vandaag niet de fiets op, waait keihard en is vermoeiend met al die heuveltjes. Dan maar boodschappen gaan doen, naar de  slager en bakker. Namiddag even buiten een frisse neus gehaald op het park het is hier immens groot.

Een heerlijk tussendoortje gegeten, vers fruit met ja, een hele prop verse room erop, dat was heerlijk en lang geleden.

31-01-2023.

Halihalo, géén fietsrit vandaag. We gaan naar Apeldoorn eventjes shoppen. Een winkelstraat van 2 km en een mooi overdekt winkelcentrum. Ja, ik ben verleid geworden door Douglas, voor een mooie body , sweater en bijpassende T-shirts met lange mouwen en een leuke joggingbroek. Van de regen niet veel gemerkt. Wel de auto in het centrum ondergronds geparkeerd. Moest ik al niet te ver gaan lopen. Bij terugkomst het avondeten voorbereid.

01-02-2023.

Alweer een nieuwe maand, de tijd vliegt voorbij. Na 2 dagen rustig aan te hebben gedaan, gaan we weer de vélo op. We gaan fietsen door een heel mooi heide natuurgebied de HoogBuurlose Heide naar het voormalig zendstation Radio Kootwijk, het  is een monumentaal pand met een bijzondere geschiedenis, waarin verbinding leggen centraal staat. Het gebouw is architectonisch uniek, in zijn bijzondere art-decostijl. Het geheel uit beton opgetrokken gebouw is een rijksmonument. Weeral een pittige rit, we waren net op tijd voor de regen terug en beiden doodmoe.

Er heeft er hier eentje geslapen, amai dien Douglas kan er wat van. Om jaloers op te zijn. Namiddag eten gemaakt ook al voor morgen voorbereid. Pffffffffffffffff het einde nadert weeral van onze uitstap,  zo snel gaat alles voorbij. Wat ons het meest heeft verbaasd is? Dat we géén enkel wild dier gezien hebben al deze dagen niet, raar. Aan ons huisje wel konijntjes en eekhoorntjes.

02-02-2023.

Goedemorgen, onze laatste dag ............ als we met Uize Maxx waren konden we blijven staan of ergens anders naartoe rijden, maar nu is het morgen huiswaarts. Dus vandaag rustig dagje ervan maken, en opruimen. Een leuke babbel gehad met de vrienden van Friesland.

03-02-2023.

Ja, vandaag aan de terugrit beginnen. We hebben geluk met het weer gehad, geen regen als we fietsen gingen, wel in de nacht en gisteren in de namiddag een buitje. Zo de boel inladen en aan de terugrit beginnen.

Veilig en wel weer terug in Bree.